Soelaes biedt VERTELLING 
- optredens, workshops, projecten -

Verhalen hebben een bijzondere kracht. 
Waar een verteller een verhaal brengt, 
ontstaat een soort stille aandacht 
die de alledaagse ervaring te boven gaat 
en de dagelijkse werkelijkheid verdiept.
 

Verhalen ... volksverhalen, andere bestaande verhalen, historische verhalen, eigen verhalen, (delen van) levensverhalen, en metaforen gecreëerd in aansluiting op een bepaalde vraag of een thema.

Verhalen voor allerlei gelegenheden:
- verjaardag of huwelijksfeest;
- personeelsdag, personeelsfeest, personeelsuitje;
- opening van een pand of expositie;
- begrafenis of crematie
- conferentie, reorganisatie, studiedag
- bijeenkomsten van sportvereniging of buurtvereniging
- tijdens een picknick, een boottocht, een wandeling
- … of welk idee u zelf hebt …


Verhalen kunnen vermaken, inzicht bieden; verhalen kunnen ondersteunen in veranderingsprocessen en verwerkingsprocessen. In alle gevallen zal de magie van de verbinding haar werk doen.

OPTREDEN 

Vertelprogramma’s
tot anderhalf uur in besloten kring of openbaar:

- Koffer vol verhalen – een set verhalen afgestemd op de aanvraag

-
Russische sprookjes

-
Sprookjes en fabels van overal

-
Dierenverhalen

- Middeleeuwse verhalen

-
Indiaanse vertellingen

- Verhalen van de heide

- Themaverhalen

- Geschiedenis en erfgoed

- Levensverhalen, of delen daarvan

- … en meer


Ik ben een reiziger, ik ga te voet.

Met een koffer vol verhalen

en mijn lamp voor licht en warmte

reis ik door stad en land,

trek ik van tijd tot tijd.

Van waar ik kom, neem ik wat mee

en waar ik ga laat ik iets achter.

Ik ben een reiziger.


GELEGENHEIDSVERHALEN



Kinderboekenweek

- Een tros ballonnen - verteloptreden met als thema 'Feest!'
voor alle groepen van het basisonderwijs.


4-5 mei
- Voor de vrijheid - De opa van Marieke heeft in de oorlog gestreden voor vrijheid. Vooral één gebeurtenis liet hem niet los. 
Geschikt vanaf groep 7 en 8 van het basisonderwijs.


Wie luistert naar een verhaal gaat voor even 
een andere wereld binnen en neemt die in zich op. 
Wie luistert naar een verhaal beleeft 
een andere werkelijkheid, die eigen wordt. 
Wie luistert naar een verhaal betreedt 
een andere tijd, een andere ruimte.
Wie luistert 
naar een verhaal verhuist
in zichzelf.
 


 


Verhalen op zaal - voor kinderen, jongeren en volwassenen in ziekenhuizen en andere instellingen 



WORKSHOPS en PROJECTEN
 

Vertelbuffet - een kijkje in de professionele keuken van de vertelkunst.
Workshop van anderhalf uur, samen met collega-verteller Frank Belt
voor groep 5 t/m 8 van het basisonderwijs.
Onderdeel van UurCultuur-acief van Stichting Keunstwurk.

Vertelfeest 2015 - De basisscholen in Opsterland organiseren in samenwerking met
Centrum voor de Kunsten Ateliers Majeur en de bibliotheek elke twee jaar een project
voor de leerlingen van groep 6. Doel van het project is leesbevordering.
Begin 2015 zal dat een Vertelfeest zijn: alle kinderen gaan een verhaal of fragment
uit een favoriet boek vertellen.
Als verteller en verteldocent zal ik daaraan mijn steentje bijdragen.

Een verhaal als WOORDENSCHAT-kist - verhalen gericht op de ontwikkeling van woordenschat.
Een verteloptreden en het verhaal op tekst, aangepast aan het leesniveau van de groep -
met verwerkingsvormen die alle zintuigen aanspreken.
Voor groep 1 t/m 8 van het basisonderwijs. 


Storytelling –
verhaal in bedrijf -
Verhalen en metaforen als middel om in bedrijven en organisaties processen te begeleiden
.

Vertelles
- levendig vertellen -
Workshop of cursus voor volwassenen, jongeren, kinderen, die (beter) verhalen willen vertellen, thuis,
in het werk, op school. Met aandacht voor inhoud en opbouw van het verhaal; taalgebruik en woordkeus; voordracht en expressie. 

Vertelgroep Companen - begeleiding van een min of meer vaste groep liefhebbers van verhalen, die hun vertelkunst willen ontwikkelen - in oprichting

Schat aan verhalen
- workshop voor jongeren en volwassenen over betekenis van persoonlijke verhalen. Een ontdekkingsreis naar zeggingskracht, waarde, perspectief.

Verhalen maar
– begeleiding van min of meer vaste groepen volwassenen die verhalen uitwisselen over eigen biografische of historische ervaringen.